Petržalské ε
V Petržalke chcú stavať diaľnicu. Nikdy však nebolo povedané komu pomôže. Keďže magistrát mesta Bratislava nemá analýzu komu táto megalomanská diaľnica pretínajúca druhé najväčšie mesto na Slovensku pomôže, vyrátal som to ja.
Pozrite sa ako sa zmení vaša trasa autom ak postavia diaľnicu:
navigácia. Návod: jeden klik urobí začiatok trasy, druhý klik koniec. Vľavo prepínate scénar: bez diaľnice a s diaľnicou.
Pre koho je tá diaľnica?
Kto bude mať z diaľnice prospech? Teda kto z automobilistov bude mať z diaľnice prospech? Skoro nikto:
Miesto dojazdu | priemerná dĺžka cesty po novej diaľnici | súčasná priemerná dĺžka cesty | počet domov | počet domov ktorý sa skráti cesta o viac ako 200 metrov |
diaľnica do Rakúska (letisko Bratislava Schwechat, Viedeň, ...) | 10188 | 10156 | 4028 | 79 |
Most Lafranconi (Patrónka, Karlova Ves, ...) | 5109 | 5107 | 4032 | 0 |
Čulenova (Eurovea, Prístavný most, smer diaľnica D1, ...) | 4542 | 4553 | 4028 | 191 |
Starý rozhlas (centrum, Most SNP, ...) | 3539 | 3552 | 3980 | 157 |
Rusovce (Čunovo, Maďarsko starou cestou, ...) | 9452 | 9415 | 4028 | 79 |
Ale niekto predsalen bude mať prospech, a tých sa treba spýtať či to naozaj chcú.
Konkrétne: Obyvateľom Markovej ulice sa skráti cesta do Rusoviec z 6,6 km na 5,9 (vďaka výjazdu na túto diaľnicu), obyvateľom Holíčskej sa skráti cesta na Čulenovu z 6,2 na 5,9 km (lebo budú môcť vybehnúť na
Bosákovú), bývajúcim na Gessayovej sa skráti cesta k starému rozhlasu (ak tam hypoteticky majú kde parkovať) z 3,5 na 3,1 km (vďaka výjazdu na diaľnicu popod ich okno), bývajúcim na
Topolčianskej sa skráti cesta k starému rozhlasu z 4,9 na 4,65 km (keďže Rusovská cesta je o chlp kratšia ako Pajštúnska). Nikto viac si neskráti cestu o viac ako 200 metrov.
Skontrolujte si sami.
Vzdialenosť na posudzovanie sme stanovili na 200 metrov, toto je strašne malé číslo. Pre porovnanie, priemerná vzdialnosť petržalského domu od najbližšej cesty je 52 metrov. 200 metrov prejde človek peší človek za 2 minúty, cyklista za 45 sekúnd a (rozbehnuté) auto za 14 sekúnd. Usain Bolt za 19.9 sekundy. Musel som dať takto nízke číslo, aby tie výsledky boli nenulové. Viac ako 500 metrov ušetria iba tí na Markovej (a tých 14 domov sa dá osobne spýtať: chodíte autom do Rusoviec alebo Maďarska?) (a tých 500 metrov je 36 sekúnd autom). Mimochodom, 200 metrov je priemerná vzdialenosť budov v Petržalke od najbližšej zástavky MHD (napr. Dvory majú 182m, Lúky 222m, a ak sa zhodneme že do Kopčian chodí MHD, tak je to 212m). Tie vzdialenosti sú k najblžšej zastávke, ktorá ale nemusí byť užitočná.
Pre koho by mal byť daný priestor?
Asi sa zhodneme, že súčasná podoba okolia Chorvátskeho ramena nie je ideálna: cyklochodník je tam úzky a nepríjemne prerušovaný, zeleň a parky tam nie sú udržiavané, pri križovaní ramena majú autobusy zúženie svojich pruhov, často tam chýba občianska vybavenosť (detské ihriská, škôlky, skejtparky, požičovne bicyklov, ...), dopravná obslužnosť autobusmi nie je najpriamejšia.
Obslužnosť Petržalky sa vybudovaním novej električky rapídne zvýši. Samozrejme treba zachovať nejaké zásady slušnosti: električky musí byť tichá, musí umožniť križovanie peším a cyklistom, musí mať krátke prestupy z autobusov a hlavne musí mať vysokú frekvenciu. Na zabezpečenie tohto je cesta popri električke úplne zbytočná. Autobusy ju (dúfam) využívať nebudú (zbytočne by najazdili kilometre navyše, zbytočne by robili nepohodlné 90 stupňové zákruty, zbytočne by kopírovali električku). Pohodlné križovania pre chodcov a cyklistov sú podstatné: každý úsek medzi križovatkami má 400-800 metrov, čo sú pre chodcov obrovské a demotivujúce dĺžky, je potrebné bezpečné a pohodlné križovanie každých pár sto metrov, v prirodzenej línii pohybu.
Petržalka má ideálne podmienky na cyklodopravu: je rovinatá, relatívne kompaktná, vzdialenosť do centra mesta má v priemere 3,3km čo je za dobrých podmienok 15 minút bicyklom. Bohužial úpenlivou snahou magistrátu, mestskej časti, NDS, železníc a iných "našich" inštitúcii podmienky nie sú vôbec ideálne. Okolie Chorvátskeho ramena má ideálne podmienky toto zlepšiť. Stačí vybudovať bezpečné, rýchle a pohodlné cyklochodníky popri električke (po každej strane obojsmerné, vzdialené 20-50m od električky, oddelené stromami). Samozrejme so zbernými komunikáciami z okolia.
Petržalčania to momentálne majú peši na najbližšiu zastávku 200m, reálne toho nachodia asi viac. Veď prejsť sa nejaký ten kilometer do obchodu je zdravé. Preto musí byť kladený dôraz na pešiu dopravu, aby bola pohodlná, bezpečná a motivujúca. Musí byť daleko od hlučnej dopravy, ideálne v parku a medzi stromami. A ak je ten park udžiavaný, je to úplná rozprávka.
Pri prestupoch medzi autobusmi a električkou môžu vzniknúť pekné námestia. Majú potenciál pritiahnuť zákazníkov a umožniť im primerané vyžitie. Prestupy však musia byť pohodlné a príjemné, aby ľudí lákali. Je tam miesto na občiansku vybavenosť, od trhovísk, cez obchodníky, škôlky až po zmrzlinu, kancelárie, lekárov a iné služby.
Popri Petržalke idé železnica, ktorá sa ale vôbec nepoužíva. Pritom stačí vybudovať zastávky pod mostom SNP, pri konči Petržalky a zabezpečiť jednu vlakovú súpravu jazdiacu od (Rajky)-Čunova po Prístavný most. Prípadne až Gagarinovu alebo Avion. Dostupnosť jednotlivých časti by sa rapídne zvýšila. To by ale vyžadovalo koordináciu viacerých inštitúcií (MHD, železnice, mesto).
Ak už mesto chce vylepšovať stav automobilistom, oveľa viac pomôže postavenie prepoju od Vyšehradskej, cez Panónsku na diaľnicu
zhruba tu. Lebo jediný dôsledok zlepšenia podmienok pre autá je, že aút pribudne. Čo nie je ani zdravé, ani príjemné a ani udržateľné.
Michal,
ε